GAMMALT OCH NYTT

GAMMALT OCH NYTT
En del av kåserierna på den här sidan är helt nyskrivna och publiceras här innan de kan läsas i Hallandsposten. Men på begäran kommer jag också att då och då publicera äldre kåserier.

torsdag 31 juli 2008

Heta tankar i värmeböljan

Den senaste tidens värme har producerat tankar som är tydliga tecken på en överhettad hjärna. I normala fall är inte Fantomen en man jag går och funderar på. Jag håller naturligtvis koll på honom, han befolkar ju seriesidan i tidningen, men jag tittar även till Dagobert, Knasen, Morrgan och Klös samt favoriten Pondus. Hur ska det gå nu när kompisen Jocke ska bli pappa? Det kan bli en rysare.

Men tillbaka till Fantomen. Jag kan inte sluta tänka på honom. Han är den ende riktige hjälte som jag blivit närmare bekant med. Jag har aldrig känt mig bekväm med Läderlappen, Spindelmannen och Stålmannen, eller någon av de andra superhjältarna vars existens jag inte ens känner till.

Är Fantomen en superhjälte? Eller är han bara en man med starka nypor? Sådana frågor har jag brottats med sedan värmen bytte plats med förnuftet i mitt huvud. Och så till min ständiga undran: vad är Fantomens dräkt gjord av? Tar han någonsin av den? (Ja, det gör han, jag har sett honom i badbyxor när han och Diana befinner sig på sin paradisö) Vad händer om dräkten går sönder? Och varför bär han den över huvud taget?

Det är den största av alla frågorna som skvalpar runt i hettan. Fast den frågan hittar jag ganska snabbt svar på. Om inte Fantomen bar sin dräkt skulle folk inte fatta att han var den Vandrande vålnaden och då skulle serien självdö.

Den förste Fantomen som svor att bekämpa ondskan gjorde det redan 1536. Det har jag läst på internet. Jag skulle vilja veta hur hans dräkt såg ut och vad den var tillverkad av. Vadmal, kanske? Och vilken färg den hade. Man skulle kunna tro att Fantomens dräkt ser likadan ut över hela världen, men så är det inte. Det har jag också läst på internet. Där läste jag att Fantomens pappa, Lee Falk, var på semester när serien 1939 skulle färgsättas första gången. Dräkten blev lila även om Lee Falk tänkte sig den grå. I Sverige blev den blå, i Italien och delar av Sydamerika springer Fantomen omkring i röd dräkt och i Australien är dräkten grön.

Nu för tiden skulle jag tro att Fantomens hjälteutstyrsel är tillverkad av något syntetmaterial. Men vem syr upp dräkterna? Är det Diana? Eller beställer han dem via något klädföretag på nätet?

För övrigt firar Fantomen, eller Kit Walker som han heter när han döljer dräkten, och Diana pärlbröllop i år. De har varit gifta i trettio år. Barnen är tjugosju, så det är väl snart dags för dem att ta över ruljangsen. Ska de dela på jobbet? Vad kommer att hända när bovarna inser att Fantomen har kvinnliga former? Kanske kommer hemligheten med den Vandrande vålnaden att avslöjas då. Jag fasar lite för den dagen, att det är en kvinna som spräcker myten.

Fast annars är det bra att de är två. Då kan de bekämpa ondskan på olika håll i världen samtidigt och det första djungelordspråket, ”Då Fantomen rör sig står blixten stilla”, blir lättare att förstå.

Men än så länge är det den gamla vanliga Fantomen som stretar på. Jag har alltid trott att han, när han rörde sig på gatorna som en vanlig man, bar dräkten i en väska eller plastkasse. Men han har den under kostymen.

Stackars man! Att bära heltäckande trikå i den värme som vi haft senaste tiden, det måste ha kostat på. Jag unnar honom svalka och lite regn.

Även publicerad i Hallandsposten 4 augusti 2008